مشکلات دهان و دندان معضلی متداول و شایع است که از سنین ابتدایی با کم‌توجهی والدین گریبان گیر کودکان می‌شود. جالب است بدانید بسیاری از مشکلات دندانی که هم اکنون تجربه می‌کنیم در دوران کودکی و نوجوانی و عادات اشتباه مسواک زدن ریشه دارند. عاداتی که نه فقط به نحوه مسواک زدن یا نوع مسواک، بلکه به طور مستقیم با برند خمیر دندان که استفاده می‌کنیم در ارتباط هستند.

خوب یا بد، کیفیت خمیر دندان‌هایی که در بازار وجود دارند و از آن‌ها استفاده می‌کنیم به صورت مستقیم قابل ارزیابی نیست. مصرف کنندگان در خرید بهترین خمیر دندان بیش از هر چیز به خارجی بودن برند یا قیمت بالای آن توجه می‌کنند. در حالی که حد پیشگیری از پوسیدگی در گرو غلظت خاصی از فلوراید است که در برندهای داخلی و خارجی وجود دارند؛ فقط کافی است به استاندارد بودن و پروانه بهداشتی محصول دقت داشته باشید.

هیچ وقت برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان‌ها دیر نیست. پس از مطالعه راهنمای امروز مینی ژوپ می‌بینید که انتخاب و خرید یک خمیر دندان استاندارد هم می‌تواند به اندازه خرید مسواک مهم و اثرگذار باشد.

معرفی و بررسی بهترین خمیر دندان‌های ایرانی و خارجی

مدل محبوب

خمیر دندان وی وان مدل Complete 8

  • حجم: 130 میلی لیتر
  • دارای عصاره نعناع
  • کاربرد: ضد حساسیت، ضد پلاک و آنتی باکتریال

خمیر دندان وی وان مدل Complete 8 محصول کامل این برند با 8 عملکرد منحصر به فرد روی دندان است. کاربرد اصلی این محصول حل کردن رسوب روی دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی است. ترکیبات ضد پلاک این خمیر دندان از بافت دندان‌ها در برابر شکل گیری جرم و تجمع باکتری حفاظت می‌کند.

خمیر دندان سفید کننده مریدنت مدل Whitening

  • حجم: 130 میلی لیتر
  • فاقد عصاره
  • کاربرد: ضد حساسیت، سفید کننده

خمیر دندان سفید کننده مریدنت مدل Whitening به سیستم پولیش مکانیکی برای سفیدی دندان‌ها مجهز است. با استفاده موقت از این محصول دندان‌ها سفیدتر و روشن‌تر جلوه می‌کنند. از خواص دیگر این محصول می‌توان به عملکرد ضد پلاک آن اشاره کرد که از تجمع باکتری در گذر زمان روی دندان جلوگیری می‌کند.

مدل محبوب

خمیردندان سفیدکننده ایروکس مدل whitening

  • حجم: 100 میلی لیتر
  • دارای عصاره بید‌کانادایی، آلوئه‌ورا
  • کاربرد: ضد حساسیت، سفید کننده، آنتی باکتریال

خمیردندان سفیدکننده ایروکس مدل whitening به حذف دائمی پلاک‌ها و از بین بردن لکه‌های ناشی از هر بار مصرف غذا کمک می‌کند. عملکرد اصلی این محصول سفید کنندگی است و با توجه به قیمت از ارزش خرید بالایی برخوردار است.

خمیر دندان سیگنال سری Cavity Fighter مدل Herbal Extract

  • حجم: 100 میلی لیتر
  • دارای عصاره گیاهی
  • کاربرد: ضد باکتری، ضد پوسیدگی

استفاده مداوم از خمیر دندان سیگنال سری Cavity Fighter از ایجاد جرم، پلاک، پوسیدگی و التهاب لثه جلوگیری می‌کند. این محصول با استانداردهای کشور انگلستان تولید شده و در فرمولاسیون آن از عصاره گیاهی جهت خوشبو کردن دهان استفاده شده است.

خمیر دندان اورال- بی مدل 1.2.3

  • حجم: 100 میلی لیتر
  • دارای عصاره نعنایی ملایم
  • کاربرد: سفید کننده، ضد حساسیت، ضد پوسیدگی

خمیر دندان اورال- بی مدل 1.2.3 توسط متخصصان و با فناوری پیشرفته آلمان تولید شده است. این محصول سه کاره علاوه بر عملکرد ضد باکتریایی، برای دندان‌های حساس و لثه‌های مستعد خونریزی توصیه شده است.

خمیر دندان میسویک مدل Zero Sensitive

  • حجم: ۱۰۰ میلی لیتر
  • دارای عصاره نعنایی ملایم
  • کاربرد: ضد حساسیت، ضد پلاک

خمیر دندان میسویک مدل Zero Sensitive با استفاده از تکنولوژی Bio Repair مخصوص دندان‌های حساس و آسیب دیده تولید شده است. اگر دندان‌های حساسی دارید استفاده از این خمیر دندان به آرامش و تمدد اعصاب داندان‌ها کمک می‌کند. این ترکیب مخصوص ترمیم قسمت‌های حساس و آسیب دیده دندان تولید شده است.

خمیر دندان سیلورگیت مدل Multi Benefit

  • حجم: 100 میلی لیتر
  • فاقد عصاره
  • کاربرد: ضد پوسیدگی، ضد باکتری

خمیر دندان سیلورگیت مدل Multi Benefit با تکنولوژی پیشرفته سفید کنندگی برای افراد بالغ فرموله شده است. این محصول به محافظت دائمی و شبانه روزی دندان‌ها بعد از هر بار صرف غذا کمک می‌کند.

خمیر دندان کربن اکتیو بنسر مدل Charcoal

  • حجم: 100 میلی لیتر
  • دارای کربن اکتیو
  • کاربرد: ضد پوسیدگی، ضد باکتری، سفید کننده

ترکیب زغال فعال به کار برده شده در خمیر دندان کربن اکتیو بنسر به حذف لکه‌های غذایی و باکتری‌های دندان کمک می‌کند. بنابراین عملکرد اصلی این خمیر دندان حذف روند انباشت دائمی مواد غذایی و اثر ضد پوسیدگی قوی‌تر نسبت به سایر رقبا است.

این خمیر دندان با ترکیبات کاملا طبیعی تولید شده و در دراز مدت به سفید شدن دندان‌ها کمک می‌کند.

خمیر دندان سنسوداین سری Repair & Protect مدل Whitening

  • حجم: 75 میلی لیتر
  • فاقد عصاره
  • کاربرد: ضد پوسیدگی، ضد حساسیت، سفید کننده

تکنولوژی نوامین تازه‌ترین فناوری کمپانی سنسوداین است که در خمیر دندان سری Repair & Protect به کار رفته است. فلوراید این محصول نسبت به سایر خمیر دندان‌ها بالاتر و در حدود 1450PPM است. این غلظت فلوراید به ساییدگی بیش‌تر و دفع عمیق پلاک‌ها دندانی کمک می‌کند. در عین حال در این محصول از محافظ‌های فیزیکی پلاک دندانی استفاده شده تا با هر بار مسواک زدن جدار خارجی دندان‌ها آسیب نبیند.

اهمیت انتخاب خمیر دندان: وقتی مسواک زدن شیرین می‌شود!

دندان‌ها ما در سنین مختلف قربانی تنبلی و کاهلی ما در مسواک زدن می‌شوند. شاید به هیچ کجای بدنمان به اندازه دندان‌ها نتوانیم بی‌اهمیت باشیم؛ چون خود را پشت حفاظ دهان پنهان می‌کنند و روند پوسیدگی هم چیزی نیست که طی یک شب اتفاق بیفتد.

متخصصان راهکارهای مختلفی برای ترغیب افراد به مسواک زدن پیش بینی کرده‌اند. انواع خمیر دندان‌ با فرمولاسیون مناسب و ملایم تا حد زیادی افراد را به مسواک زدن ترغیب می‌کنند. بسیاری از خمیر دندان‌های مخصوص کودک ساختار کاملا خوراکی دارند و طعم دهنده‌های موجود در آن‌ها مسواک زدن را برای کودک و نوجوان شیرین می‌کند. انواع مسواک‌های برقی در بازار هم دیگر جایی برای عذر و بهانه باقی نمی‌گذارند!

مهم‌ترین فاکتوری که برای بزرگسالان در خرید خمیر دندان مناسب اهمیت دارد تنظیم فلوراید است. خمیر دندان کودک برای یک فرد بالغ قابل استفاده نیست. در عین حال اگر دندان و لثه‌هایی حساس دارید نمی‌توانید به هر محصولی با هر میزان فلوراید اتکا کنید.

ترکیبات موثر و اساسی هر خمیر دندان

خمیر دندان‌ها به سه شکل خمیر، ژل و پودر در برخی از کشورها تولید می‌شوند. در حال حاضر خمیر دندان‌های بازار بیش‌تر به دو شکل ژل و خمیری هستند و در ترکیب آن‌ها چند ماده موثر وجود دارد:

ترکیب ضد پوسیدگی فلوراید

فلوراید بر خلاف باور عموم یک ماده جرم گیر برای دندان نیست؛ بلکه با استفاده مداوم از آن در زمان رشد شیارهای دندانی به شکل مناسب پر می‌شوند. این روند کمک می‌کند تا بافت‌های دندانی به خوبی با مواد معدنی شکل بگیرند و فرآیند پوسیدگی دندانی حتی با وجود تهاجم باکتری‌ها با شدت کم‌تری رخ دهد.

خمیردندان‌های استاندارد دارای 1300 تا 1500 ppm فلوراید هستند. این میزان بر اساس تولید کننده و نوع خمیر دندان متغیر است. در خمیر دندان‌های مخصوص کودک این عوامل تا حد استاندارد تعدیل شده‌اند و بعد از ترکیب با عصاره میوه‌ای و خوراکی طعم بهتری به خمیر دندان می‌دهند.

کربنات‌ها و سیلیکات‌ها

اصلی‌ترین کار خمیر دندان ایجاد سطح سایشی روی دندان‌ها به کمک مسواک است. پلاک و دبری‌های سطح دهان با این ترکیبات به خوبی برطرف می‌شوند؛ اما نباید فواصل بین مسواک زدن طولانی شده باشد.

در خمیر دندان‌های سفید کننده سیلیکات بیش‌تری وجود دارد و اگر در استفاده از آن‌ها زیاده روی کنید به مرور زمان مینا دندان از بین می‌رود.

ترکیبات محافظ رطوبت خمیر دندان ژل

در خمیر دندان‌هایی که بافت ژل دارند از گلیسرول به عنوان یک ترکیب محافظ رطوبت محصول استفاده می‌شود. در غیر این صورت بعد از مدتی خمیر دندان در بسته بندی خشک و غیر قابل استفاده می‌شود.

بهترین خمیر دندان بر اساس فرمولاسیون و کاربرد

به جز خمیر دندان‌های معمولی که فرمولاسیون استاندارد و معمول دارند، برخی از محصولات بازار با برچسب‌های خاصی مثل خمیر دندان ضد حساسیت، خمیر دندان سفید کننده و ... به فروش می‌رسند. تا چه اندازه درباره تفاوت هر یک و کاربرد اصلی این خمیر دندان‌ها آگاهی دارید؟

خمیر دندان ضد پلاک

این نوع خمیر دندان‌ها خاص برطرف کردن پلاک‌های دندانی تولید می‌شوند که بیش از 24 ساعت از حضورشان روی دندان می‌گذرد. عملکرد این محصولات جلوگیری از باند یا پیوند باکتری‌ها با پلاک‌های دندانی است. اما نباید باعث شود فکر کنید با استفاده از خمیر دندان ضد پلاک از مسواک زدن مرتب و مداوم بی‌نیاز می‌شوید!

ترکیب اصلی خمیر دندان ضد پلاک پیروفسفاتاز، سیترات، روی، تریکلوسان و آنتی باکتری و ضد قارچ است.

خمیر دندان ضد حساسیت

بافت و طعم این خمیر دندان‌ها نسبت به خمیر دندان‌های معمولی تعدیل شده است. به این شکل که با قرار گرفتن داخل دهان احساس سوزش ندارید و خیلی تند نیستند. استرانسیم کلراید و پتاسیم نیترات دور ترکیب موثر در خمیر دندان‌های ضد حساسیت هستند که توبول‌های دندانی را در بافت سیمان دندان بلاک می‌کنند. بنابراین از ایجاد حساسیت و تحریک اعصاب این ناحیه جلوگیری می‌شود.

خمیر دندان سفید کننده

ماده موثر خمیر دندان‌های سفید کننده دندان دی‌اکسید تیتانیوم است که روی دندان‌ها رسوب می‌کند و برای بازه زمانی محدود آن‌هارا روشن‌تر نشان می‌دهند. درباره عملکرد واقعی و اثربخشی قطعی این خمیر دندان‌ها بحث و اختلاف نظر زیادی وجود دارد.

شما چه فکر می‌کنید؟

خرید و انتخاب بهترین خمیر دندان هم می‌تواند به اندازه انتخاب مسواک مناسب زمانبر باشد. خمیر دندان‌ها بر اساس فلوراید و برخی از ترکیبات سفید کننده‌ای که در آن‌ها به کار می‌رود طبقه بندی می‌شوند. برخی از خمیر دندان‌های ضد پوسیدگی فلوراید بیش‌تری دارند که به برطرف کردن پلاک‌های سخت و عمیق دندان کمک می‌کند. شما کدام یک از محصولات معرفی شده را استفاده کرده‌اید؟ میزان رضایت خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *