مدل لباس عروس و انتخاب آن احتمالا دلهره‌آورترین بخش برپایی لذت‌بخش یک مراسم عروسی باشد. موافق هستید؟ اگر از اطرافیان خود پرس‌و جو کنید اکثر آن‌ها نیز بر سر این موضوع اتفاق‌نظر دارند. به نظر می‌رسد وقتی که قرار باشد در دریای لباس‌های رویایی عروس غرق شوید همه چیز پیچیده‌تر از تصوراتتان خواهد بود!

تحولات صنعت پوشاک و اهمیت تطابق آن با دنیای مُد و فشن باعث شده تا انتخاب مدل مناسب لباس عروس مشکل‌تر از همیشه باشد. از طرفی هم اغلب افراد به خاطر ثبت یک شب متفاوت و منحصر به فرد در عمرشان با سخت‌گیری و وسواس بیش‌تری در این زمین عمل می‌کنند.

با توجه به این نکات تصمیم گرفتیم صفر تا صد انتخاب و خرید لباس عروس رویایی را با شما به اشتراک بگذاریم. برای تجربه یک شب به یاد‌ماندنی و درخشش بیش‌تر با لباس عروسی، نقد امروز را از دست ندهید!

همه چیز در انتخاب مدل لباس عروس از خود شما شروع می‌شود؛ چون این شما هستید که قرار است نگین درخشان مراسم باشید! بنابراین هر چقدر هم که اطرافتان با مدل‌های متعدد و فریبنده احاطه شده است نگران نباشید. اولین قدم در خرید لباس عروس شیک و مناسب بررسی خودتان و تعیین معیارهایتان خواهد بود.

آشنایی با تیپ بدنی در انتخاب مدل لباس عروس

برای شروع از اطرافیانتان بخواهید تا سایز بخش‌های مهمی که در لباس عروس بیش از همه خودنمایی می‌کنند را با دقت اندازه‌گیری کنند. سایز دور کمر، سایز گودی کمر، عرض شانه و دور سینه باید با دقت اندازه‌گیری شوند.

اکنون که اندازه‌های ضروری در لباس عروس را می‌دانید، لازم است با چند تیپ بدنی آشنا شوید. بدن شما با هر ابعاد و فرمی بالاخره در یکی از 4 تیپ بدنی زیر قرار می‌گیرد:

  1. مستقیم یا ورزشکاری: اگر اندازه شانه‌ها، نیم‌تنه و باسن شما تقریبا یکسان هستند، تیپ بدنی شما راست یا ورزشکاری است. در این فرم بدنی سایز دور کمر اندکی کم‌تر از سایر بخش‌ها خواهد بود.
  2. مثلث معکوس: در صورتی که شانه‌ها و سینه‌ها اندازه بیش‌تری نسبت به گودی کمر و باسن دارند، تیپ بدنی شما مثلث معکوس خواهد بود.
  3. گلابی‎شکل: در صورتی که اندازه باسن بیش‌تر از عرض شانه باشد تیپ بدنی گلابی‌شکل دارید.
  4. ساعت شنی: شانه‌ها، باسن و دور سینه تقریبا هم‌اندازه دور کمر هستند؟ اگر دور کمر تقریبا 25 درصد دور باسن باشد تیپ بدنی شما ساعت شنی است.

اکنون که با تیپ‌های بدنی آشنا شدید، می‌توانید با قرار دادن بالاتنه، قد و تیپ بدنی برای خرید انواع مدل لباس عروس اقدام کنید.

انتخاب مدل لباس عروس با معیار تیپ بدنی

اگر قرار باشد با تیپ بدنی وارد دنیای شگفت‌انگیز لباس‌ عروس شوید باید به چند نکته توجه کنید. اول این که ما در انتخاب مدل لباس عروس صرفا آن لباسی را که دقیقا متناسب با سایز بدنی باشد انتخاب نمی‌کنیم. بلکه هدف پوشاندن معایب و بزرگ‌نمایی بخش‌های مثبتی است که به لباس جلوه بهتری می‌بخشند. چند نکته کلیدی در این زمینه به ما کمک می‌کند:

بزرگ‌نمایی فراز و فرود بخش‌های مختلف بدن

ذره ذره جزئیات و فراز و فرودهای بدن روی جلوه لباس عروس تاثیرگذار هستند. بنابراین برخی برای جذابیت بیش‌تر مدل لباس عروس، به فاکتور ران‌ها، دور کمر، دور سینه و گودی کمر بیش‌تر توجه می‌کنند.

برخی از مدل‌هایی که به عامل برجستگی و گودی بدن در آن‌ها بیش‌تر توجه شده عبارتند از:

  • مدل لباس عروس Dropped waist: این مدل روی انتهای کمر متوقف نمی‌شود و به نظر می‌رسد که به صورت مستقیم ناحیه باسن را پوشش داده است.
  • مدل لباس عروس چسبان یا Fitted sheath: مدل Fitted sheath یا چسبان در دنیای مد، لباس عروسی است که کاملا بدن‌نما و چسبیده به بدن است.
  • مدل لباس عروس پری‌دریایی یا Mermaid: در طراحی این مدل لباس عروس کاملا از ساختار بدن پری‌دریایی الهام گرفته شده است.
  • مدل لباس عروس ترومپت یا Trumpet: این مدل بسیار شبیه به مدل پری دریایی است. البته مانند لباس پری دریایی تنگ نبوده و انحنای پایین آن بسیار کمتر است. این مدل لباس عروس به صورت ویژه برای افرادی که اندام ساعت شنی دارند توصیه می‌شود.
  • مدل لباس عروس A-line: یکی از پر‌طرفدارترین مدل لباس عروس در ایران مدل A-line است. A-line تا کمر حالت چسبیده دارد و از کمر به پایین آزاد می‌شود. این مدل برای اندام‌های سیبی شکل یا خانم‌های چاقی توصیه می‌شود که قصد دارند با لباس عروس ناحیه شکمی را کوچک‌تر جلوه دهند.
  • مدل لباس عروس Empire waist: در این مدل لباس عروس، جلوه اصلی لباس دقیقا تا زیر نیم‌تنه بوده و از آن به بعد کل لباس زیر نیم‌تنه جمع می‌شود. دامن این مدل لباس گشاد و بلند است.
  • مدل لباس عروس پف‌دار یا Ball gown: شکل کلاسیک مدل لباس عروس از گذشته تا کنون Ball gown بوده است. این مدل بالاتنه کاملا چسبیده و جمع‌وجوری دارد. بخش زیادی از لباس مربوط به پف پایین دامن است که باعث می‌شود بخشی از اضافه وزن و چاقی زیر آن پنهان شود. هر چند که برای خانم‌های خیلی چاق توصیه نمی‌شود.

انتخاب لباس عروس با معیار بالاتنه

بخش مهم دیگر در انتخاب لباس عروس، بالاتنه یا ناحیه سینه است که ساختار و طراحی آن قبل از هر چیز نظر بیننده را جلب می‌کند. برای انتخاب انواع مدل لباس عروس که با اندام شما سازگاری داشته باشد لازم است چند نکته را درباره بالاتنه لباس در نظر داشته باشید:

انتخاب مدل لباس عروس برای بالاتنه‌های پهن و بزرگ

اگر بالاتنه شما بزرگ‌تر از سایز واقعیتان به نظر می‌رسد بهتر است از لباسی استفاده کنید که تاپ‌ باشد یا آستین داشته باشد. البته مدل دکلته هم مناسب خواهد بود؛ اما باید مطمئن شوید که بخش بالاتنه توسط لایه‌ای ضخیم‌تر از پارچه پشتیبانی می‌شود.

انتخاب لباس عروس یقه هفت

افرادی که بالاتنه و سینه‌های بزرگ‌تری دارند می‌توانند از مدل‌های یقه هفت استفاده کنند. مدل یقه هفت توام با استفاده از زیورآلات مناسب، مجموعه مناسب و هماهنگی را با چهره فرد تشکیل می‌دهد. مدل لباس Scoop Neck، Sweetheart که با دو بند حالت قلبی شکل را در بالاتنه ایجاد می‌کند و V-neck در دسته لباس عروس یقه هفت قرار می‌گیرند.

اگر قفسه سینه کوچک‌تری دارید و احساس می‌کنید مدل لباس عروس روی اندام شما جلوه مناسبی ندارد، مدل‌های یقه هفت توصیه ما به شما هستند. مثلا مدل Sweetheart کمک می‌کند تا با تشکیل خط سینه، احساس موهوم بزرگ‌تر بودن سینه‌ را داشته باشید. بنابراین پرو مدل لباس عروس برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

انتخاب لباس عروس با معیار قد

یکی دیگر از معیارهایی که در انتخاب مدل لباس عروس ضروری به نظر می‌رسد، قد فرد هنگام تن زدن آن لباس است. اغلب افراد جامعه قد متوسطی دارند و بنابراین تمایل دارند تصاویر رویایی و خاص‌تری ثبت کنند که در آن‌ها قدبلندتر از همیشه دیده شوند. البته که این موضوع هم در دنیای مد و طراحی و دوخت لباس عروس از دید طراحان پنهان نمانده است.

در مقابل افراد کوتاه‌قد، بسیاری از افراد قدبلند هم مایل هستند قد آن‌ها به سبب استفاده از کفش، غیرطبیعی به نظر نرسد. در مجموع برای هر سلیقه‌ای راه حلی در دوخت مدل لباس عروس پیش‌بینی شده است.

انتخاب مدل لباس عروس برای افراد ریزه‌اندام

کسانی که جثه ریزتری دارند می‌توانند با استفاده از مدل‌های چسبان بلندقدتر به نظر برسند. البته احتمال دارد این افراد برخی هم مدل‌های خیلی چسبیده را به علت لاغری نپسندند. در چنین مواردی توصیه ما به شما مدل‌های زیر است:

  • مدل لباس عروس A-line
  • مدل لباس عروس پری‌دریایی یا Mermaid
  • مدل لباس عروس Empire waist
  • مدل لباس عروس ترومپت یا Trumpet

انتخاب مدل لباس عروس برای افراد کوتاه‌قد

برخی از مدل‌ها می‌توانند کوتاهی قد را به شکل معجزه‌آسایی جبران کنند. مدل آستین نامتقارن یا تک‌آستینه می‌تواند علاوه بر جذابیت بیش‌تر، شما را لاغرتر جلوه دهد. در این مدل تنها یک بند آستین از یک طرف وجود دارد و سمت دیگر بدن حالت دکلته دارد. ضمنا اگر به دنبال مدل خاصی هستید که این روزها کم‌تر دیده می‌شود، مدل آستین نامتقارن انتخاب منحصر به فردی خواهد بود.

انتخاب مدل لباس عروس برای افراد بلندقد

یکی از بخش‌های زیبا و چشم‌‌نواز در لباس‌های مجلسی silhouette یا دنباله (خط لباس) لباس است. به کارگیری دنباله در لباس عروس نیز باعث شده تا افراد بلندقد از این مدل بیش‌تر از سایرین استقبال کنند. البته مدل لباس انتخابی شما هم باید با دنباله یا silhouette هماهنگ باشد.

انواع مدل لباس عروس زیر می‌توانند دنباله‌دار طراحی شوند:

  • مدل لباس عروس Empire waist
  • مدل لباس عروس A-line
  • مدل لباس عروس پف‌دار یا Ball gown
  • مدل لباس عروس Dropped waist

مرور، نقد و بررسی انواع مدل لباس عروس 2020

با وجود مدل‌های کلاسیک موجود، ترندهای سال برای لباس عروس همیشه فراتر از تصورات ما بوده است. مدت‌ها است که دیگر تکیه بر مدل‌های کلاسیک شناخته‌شده برای انتخاب مدل لباس عروس شیک و تک، کافی نیست. اگر شما هم به دنبال خریدی متفاوت هستید که در عین رعایت استانداردها، دیگران را انگشت به دهان کند لازم است کمی صبورتر باشید!

کت‌واک‌ها و راهروهای مُد در سال گذشته با نمایش طراحی لباس عروس الهام‌گرفته از مراسم‌های سلطنتی و کلاسیک‌گرایی برگزار شد. اما سال 2020 رویکردها به کلی تغییر کرده و تفسیر تازه‌ای از مُد دهه‌های گذشته در قالب آینده‌نگری عرضه شده است.

Badass Bride، سنت‌شکنی به سبک یک عروس!

ترند تازه‌ای که در دنیای طراحی لباس عروس در بهار 2020 شکل گرفته، Badass Bride است. Badass Bride عرضه‌ای از کالکشن تازه برند Louis Vuitton بوده  که با رویکرد متفاوتی نسبت به مدل‌های لباس عروس دهه‌های گذشته عرضه شده است.

این مدل لمس الهام‌بخش مدل‌های لباس عروس دهه 80 میلادی بوده که در آن عناصر محکم‌تری به کار گرفته شده است. البته در مقایسه این ترند با مدل‌های کلاسیک به نقاط مشترکی هم برخورد می‌کنیم. چارچوب اصلی این ترند مدل لباس عروس A-line بوده که با عناصر دیگر تلفیق شده است.

ترند All Things Frothy، مدل‌های برجسته و معلق!

دنیای مدل لباس عروس پیوسته در حال تغییر و تحول بوده؛ اما ورود مدل‌های برجسته و معلق متمایزترین تحول این دوره است. بافت کف‌مانند یا پنبه‌ای پارچه‌هایی که در این ترند استفاده شده‌اند لایه‌های پنهان و زیادی را در عمق ظاهر ساده لباس عروس ایجاد کرده‌اند.

جنس پارچه این مدل‌ها اغلب ساتن و براق است که حجم زیادی را در ظاهر لباس ایجاد می‌کند. ناگفته نماند که نمایش جلوه‌های مخفی این مدل قطعا نیاز به کمک ساقدوش دارد.

استایل لباس عروس کورست

در دهه جدید و با ورود به سال 2020، ایده ورود لباس زیر به لباس ظاهری برای اولین بار مطرح شد. استایل لباس عروس کورست نماینده اولین تغییرات در این زمینه بود که اولین بار در کت‌واک‌های نیویورک عرضه شد.

در این مدل از الگوی نیم‌تنه و کورست در طراحی مدل لباس عروس استفاده شده است.

استایل لباس عروس آستین‌بلند

از سال 2011 و همزمان با ورود کاترین، دوشیزه کمبریج به کلیسای سلطنتی در مراسم ازدواجش، ایده طراحی لباس عروس آستین‌بلند متداول شد. اکنون این مدل اصیل بریتانیایی محبوبیت زیادی از نظر آراستگی در جهان پیدا کرده است.

براق بودن پارچه‌ها و سادگی آستین‌ها، ترکیب ماندگاری را به عنوان یک لباس عروس در ذهن مخاطب ثبت می‌کنند. چارچوب کلاسیک این مدل، می‌تواند A-line ،Ball gown یا هر نوع مدل لباس عروسی باشد که کمی قبل معرفی کردیم.

چرا درباره مدل لباس عروس صحبت کردیم؟

اگر فردی مشکل‌پسند هستید انتخاب مدل لباس عروس در مجموع فرایندی زمانبر و پیچیده است که حوصله زیادی می‌طلبد. هر چه قدر هم که ایده‌های جدید و خاصی برای طراحی لباس عروس خود داشته باشید، دنیای بیرون از ذهنتان می‌تواند متنوع‌تر باشد.

نگران نباشید. کافی است آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده، سایز بدنی و ایده‌ال‌هایتان را یادداشت و مدل‌های اخیر را نقد و بررسی کنید. در این مسیر از راهنمای امروز برای انتخاب لباس عروس شیک بر اساس مدل‌های سال 2020 غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *