پماد زینک اکساید (Zinc oxide) یک داروی معجزه آفرین; بعید است دچار سوختگی شوید و حداقل یک نفر از اطرافیان استفاده از این محصول را پیشنهاد نکنند! داستان استفاده از این محصول که با نام اکسید دوزنگ بین مردم مرسوم‌تر است به سال‌ها قبل برمی‌گردد. زمانی که اولین بار ایرانیان از توتیا برای بهبود بینایی و زیبایی چشم استفاده می‌کردند و پس از آن نیز استفاده از توتیا تحت عنوان زینک اکساید متداول شد.

اکسید روی مصارف فراوانی در صنایع آرایشی دارد. هنوز هم همان کاربرد همیشگی ضدالتهاب برای سوختگی‌های سطحی و محدود وجود دارد. اما چیزی که استفاده از زینک اکساید را جذاب می‌کند، فرمولاسیون ویژه آن در التیام و کاربردش در مسیر زیبایی پوست است. موضوعی که اهمیت آن با وجود آلودگی و تغییرات آب و هوایی بیش‌تر حس می‌شود.

همراه ما باشید تا مروری جامع بر ترکیبات، خواص و کاربردهای پنهان این پماد شگفت‌انگیز داشته باشیم.

در باور عموم پماد زینک اکساید به عنوان یک ماده قابض، ضد سوختگی و حتی ضدعفونی‌کننده موضع شناخته می‌شود. کاربرد پزشکی این پماد در بانداژ و ایجاد محافظ پوستی است. با این حال اکسید دوزنگ تنها یک ضدآفتاب نیست و می‌تواند به واسطه طیف گسترده اثراتش، محصول آرایشی مراقبتی خوبی برای پوست باشد.

دنیای بی‌پایان مصارف آرایشی پماد زینک اکساید

استفاده آرایشی بهداشتی از کرم زینک اکساید (اوکسید دوزنک)
استفاده آرایشی بهداشتی از کرم زینک اکساید (اوکسید دوزنک)

در فرمولاسیون این محصول چیزی جز ماده معدنی اکسید روی و آب وجود ندارد. در گذشته این ماده سنگ سرمه نامیده می‌شد و بعدها به واسطه واکنش اکسید شدن روی، متوجه اثرات آنتی بیوتیکی و کاربرد محافظتی آن در برابر UV شدند. اما اکنون اگر نسبت به روی، وکس یا پارابن حساسیت نداشته باشید می‌تونید استفاده‌های زیادی از این محصول داشته باشید.

ترمیم سوختگی و کاهش التهاب با پماد زینک اکساید

مدت زمان ترمیم حرارت، آفتاب ‌سوختگی و التهاب ناشی از آن‌ها همیشه نگران‌کننده بوده است. اما این نگرانی یک راه حل ساده و ارزان قیمت دارد که هیچ وقت قدیمی و بی‌اثر نمی‌شود. بله؛ کرم زینک اکساید!

آفتاب و انواع التهاب‌های پوستی که در اثر عوامل ثانویه ( قارچی، باکتریایی و ویروسی) ایجاد می‌شوند با زینک اکساید به خوبی برطرف می‌شوند. طبق تجربه و به طور کلی، التهاب‌های سطحی و غیر باز پوست با استعمال محدود به موضع زینک اکساید به خوبی بهبود می‌یابند.

به عنوان مثال یکی از التهاب‌های رایج، روزه‌آ بوده که به صورت پولکی و با خارش و سرخی زیادی همراه است. التهاب این عارضه پوستی که معمولا در اثر حملات ویروسی رخ می‌دهد به سادگی به پماد زینک اکساید برطرف می‌شود.

پماد زینک اکساید؛ فراتر از یک ضد آفتاب!

گاهی جستجو برای یک ضدآفتاب مناسب پوست راه به جایی نمی‌برد. جالب است بدانید اگرچه پماد زینک اکساید به تنهایی و برای استفاده مداوم ممکن است آلرژی‌زا باشد، اما در کنار کرم‌های ضد آفتاب ترکیب شگفت‌انگیزی می‌شود! بنابراین می‌توانید به پماد زینک اکساید فراتر از یک ترمیم‌کننده و به عنوان یک ضد آفتاب واقعی نگاه کنید!

اکنون ثابت شده بسیاری از ضد آفتاب‌ها در دفع اشعه‌های مضر پوست مفید نیستند. دکتر هادلی کینگ، متخصص پوست و مو، معتقد است زینک اکساید در دوز مناسب و ملایم می‌تواند بهترین گزینه برای تحریکات پوستی ناشی از آفتاب باشد.

اگر پوست حساسی دارید از ضد آفتابی استفاده کنید که در ترکیباتش زینک اکساید استفاده شده باشد. ترکیب اکسید روی به تنهایی می‌تواند از مشکلات پوستی نظیر آکنه که در اثر مصرف پنکیک و ضد آفتاب ایجاد می‌شوند نیز جلوگیری کند.

ترکیب جادویی ضد آفتاب – ضد پیری زینک اکساید

بد نیست بدانید 78 درصد موارد چین چروک و پیری پوست ناشی از تماس با اشعه‌های مضر خورشید است. بنابراین زینک اکساید می‌تواند یک کمپلکس ضد آفتاب – ضد پیری برای انواع پوست‌ها باشد. اما چه طور از زینک اکساید به عنوان ضد آفتاب استفاده کنیم؟

برای بهره‌وری از اثرات پیشگیرانه زینک اکساید می‌توانید پماد را به تنهایی و یا به صورت ترکیبی استفاده کنید. نوع ترکیبی قطعا موثرتر خواهد بود و برای تهیه آن لازم است مقداری شی باتر و روغن گیاهی را با زینک اکساید مخلوط کنید:

50 درصد شی باتر ذوب شده + 30 درصد روغن گیاهی طبیعی ( روغن بادام، نارگیل و ...) + پماد یا پودر زینک اکساید

خودتان می‌توانید این ترکیب جادویی را بالانس کنید. آن چه اهمیت دارد SPF ترکیب است که نباید از 20 درصد پایین‌تر باشد. توصیه می‌کنیم همین مخلوط را در طول روز و روی پوست خود استعمال و میزان ضد آفتابی آن با نیاز خود هماهنگ کنید.

ترمیم پوست‌های ترک‌خورده و پوسته‌شده

ترک‌خوردگی، سرخی و پوسته شدن از عوارض آلرژی‌های فصلی و محیط هستند که ممکن است هر کسی تجربه کند. البته که لوسیون بدن، کرم‌های آبرسان و ترکیبات مرطوب‌کننده برای پیشگیری و بهبود این عوارض مفید هستند. اما پماد اکسید دوزنگ یک گزینه همیشه در دسترس و مفید برای درمان و نه صرفا پیشگیری این عوارض خواهد بود!

نقاطی از پوست که آسیب‌دیده هستند را با مقادیر کافی پماد زینک اکساید بپوشانید و این کار را به صورت مداوم تکرار کنید. ممکن است مصرف زینک اکساید باعث خشکی موضع شود که توصیه می‌کنیم پس از استعمال، محل را با آبرسان مناسب مرطوب کنید.

تعدیل چربی پوست و خداحافظی با جوش و آکنه

یکی دیگر از کاربردهای نسبتا قدیمی کرم زینک اکساید، جلوگیری از جوش‌های پوستی یا بهبود سریع‌تر آن است. زینک یا روی اگر به صورت خوراکی مصرف شود می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد. به هر حال به نظر می‌رسد هیچ چیز به اندازه مصرف موضعی پماد نمی‌تواند موثر باشد.

در صورتی که آکنه حالت مزمن پیدا کرده است ممکن است مشکلات دیگری نظیر اختلال هورمونی یا حساسیت غذایی مطرح باشند. به طور کلی مصرف زینک به صورت موضعی باعث تعدیل غدد چربی سطح پوست می‌شود. بنابراین اگر پوست چرب و جوشداری دارید،می‌توانید از زینک اکساید به عنوان پایه آرایشی استفاده کنید.

رفع سریع‌تر لک و جای جوش با پماد زینک اکساید

زینک اکساید اثرات قوی و خوبی برای جلوگیری از ایجاد جوش در نواحی مختلف پوست دارد. اما خواص این ماده معدنی موثر به این‌جا ختم نمی‌شود. بسته به جای لک یا جوش، مدت زمانی که از آن می‌گذرد و رنگ آن، پماد اکسید دوزنگ می‌تواند لکه‌بر مفیدی برای پوست باشد.

به نظر می‌رسد در کنار کرم زینک اکساید بهتر باشد از کرم‌های ضد لک استفاده و رژیم غذایی خود را متناسب با طبعتان برنامه‌ریزی کنید.

سپر محافظتی تمام‌عیار پماد زینک اکساید

از هر چه بگذریم، از خاصیت ترمیمی کرم زینک اکساید نمی‌توان به سادگی عبور کرد! یکی از کاربردهای جالب این محصول، رفع جای زگیل و بثورات پوستی است. تجربه نشان داده استفاده از پماد به صورت مستقیم روی موضع، به رفع سریع‌تر خود ضایعه هم کمک کرده است.

درباره خواص محافظتی پماد زینک اکساید آمار مختلف و جالبی منتشر شده است. مثلا بارها و بارها در مقالات مختلف به ظرفیت آن جهت جلوگیری از پیشرفت سوختگی‌های بدن در موارد شدیدتر ( نظیر برق‌ گرفتگی یا سوختگی عمیق) اشاره شده است. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه قدر مقدار بیش‌تری از اکسید دوزنگ روی پوست خود استفاده کرده باشید، بیش‌تر در امان خواهید بود!

به صورت عمومی محصولات پوستی نیز در فرمولاسیون خود زینک اکساید دارند. مثلا کرم ضد آفتاب باید از نظر استاندارد بین 25 تا 30 درصد اکسید روی داشته باشد. یا لوازم آرایشی مرغوب 10 تا 19 درصد زینک اکساید دارند. اگرچه این موضوع دید مثبتی نسبت به محصول آرایشی به ما می‌دهد، اما سپر محافظتی پوست با مصرف مستقیم پماد زینک اکساید ایجاد خواهد شد!

پماد زینک اکساید؛ یک آنتی‌بیوتیک قوی

ارزیابی اثرات نانوذرات زینک اکساید بر عفونت‌های بسته پوستی مثبت بوده است. به این معنا که مصرف موضعی اکسید روی می‌تواند برای بازه محدودی از پیشرفت عفونت جلوگیری کند. البته بهتر است در کنار زینک اکساید از آنتی بیوتیک‌های موضعی نیز استفاده شود.

مرهم پوستی زینک اکساید ؛ گزینه مناسبی برای کودکان!

پماد زینک اکساید در نگاه اول کاربرد عمومی دارد. این محصول برای همه افراد به صورت موضعی قابل استعمال است و اثرات مثبت گسترده‌ای نسبت به عوارض محتمل دارد. اما لوازم مراقبتی پوست برای کودکان همیشه به صورت اختصاصی و مجزا تولید می‌شوند.

اگر نگاهی به بازار داشته باشید متوجه می‌شوید که کرم اکسید دوزنگ به صورت مستقیم برای کودکان تولید نمی‌شود. در واقع مصرف پماد با درصد چربی بالای آن ممکن است با پوست لطیف کودک در تعارض باشد. در نتیجه تولیدکنندگان به معرفی محصولاتی تحت عنوان " کرم محافظت پوست" روی آوردند.

به سبب عدم تحرک، استفاده از پوشک و حساسیت‌های متعدد، عوارض پوستی زیادی در کودکان و نوزادان ایجاد می‌شود. ردّ لباس یا پوشک همواره پوست کودک را با التهاب و سرخی مواجه می‌کند و ممکن است پاسخ التهابی به سبب سهل‌انگاری ما تشدید شود.

برای حل این مشکل کرم‌های محافظتی پوست کودک معرفی شدند که حاوی پماد زینک اکساید با درصد کم‌تری هستند. این محصولات علاوه بر زینک اکساید حاوی روغن و نرم کننده هستند و از ادرار سوختگی و تحریک پوستی جلوگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد ترکیب ویتامینه و مطبوع این کرم‌ها گزینه بهتری نسبت به استفاده مستقل از زینک‌ اکساید برای کودک باشد.

عوارض نکات جانبی پیرامون استفاده موضعی از پماد زینک اکساید

در ارتباط با دفعات مصرف پماد نسخه خاصی وجود ندارد. بیش‌ترین کاربرد پماد زینک اکساید درست بعد از وقوع التهاب، سوختگی، جراحت، آکنه و ... و سه روز بعد از آن است. هر زمان که احساس کردید پوشش پماد برای پوستتان کافی نیست می‌توانید آن را تجدید کنید.

عوارض جانبی پماد زینک اکساید

مصرف زینک اکساید با عوارض جانبی حادی رو به رو نیست. اما پوست‌های حساس نسبت به استفاده طولانی‌مدت از کرم آلرژی، خارش و التهاب نشان می‌دهند. در صورتی که پماد روی صورت استفاده شود ممکن است اِدِم و التهاب زبان، لب و گلو را به دنبال داشته باشد.

عوارضی که گفته شد به صورت فردی بروز پیدا می‌کنند. به این معنا که احتمال دارد واکنش ایمنی بدن شما با بدن فردی دیگر متفاوت باشد. ضمنا بیماری‌های پوستی زمینه‌ای ممکن است با مصرف پماد اکسید دوزنگ تداخل داشته باشند. مثلا ویتامین‌ها و گیاهان دارویی می‌توانند با روی در تعارض باشند. بنابراین در این حالت بهتر است از پزشک خود مشورت بگیرید.

راهنمای انتخاب درصد پماد زینک اکساید

پماد زینک اکساید با درصدهای متعددی در بازار موجود است. زینک اکساید به صورت کرم 10 درصد، 11.3 درصد، 13 درصد، 16 درصد، 22 درصد و 40 درصد موجود است. اگر دنبال شکل پماد محصول هستید می‌توانید نوع 16، 20 و 25 آن را انتخاب کنید. خمیر 40 درصد، پودر 15 درصد و اسپری 25 درصد زینک اکساید هم موجود هستند؛ اما به اندازه کرم و پماد متداول نیستند.

زینک اکسید برای چی خوبه؟

از پیماد زینک اکسید برای رفع جای جوش، لک، زخم، سوختگی و سفید کردن پوست صورت و بدن بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود.

پماد زینک اکساید برای جای جوش استفاده می‌شود؟

بله. از زینک اکساید یا اکسید دوزنگ برای رفع تیرگی زیر بغل می‌توانید استفاده کنید.

پماد زینک اکساید برای رفع تیرگی واژن تاثیر دارد؟

بله. استفاده از کرم یا پماد حاوی زینک اکساید به دلیل داشتن خاصیت کلاژن سازی به شفاف کردن، روشن شدن و جوانسازی پوست ناحیه تناسلی کمک می کند.

همیشه یک پماد زینک اکساید در خانه داشته باشید!

برخی از محصولات ساده و ارزان قیمتی که معمولا در منزل پیدا می‌شود می‌توانند بسیار کاربردی باشند. پماد زینک اکساید با کاربرد التیامی، آنتی بیوتیکی، ضد جوش، ضد آکنه و ضد آفتاب بین محصولات آرایشی در حکم آچار فرانسه است! توصیه می‌کنیم همین امروز و در صورت نیاز، یکی از کاربردهای شگفت‌انگیز این پماد را در منزل امتحان کنید!

شما چه فکر می‌کنید؟ درباره کاربرد و استفاده از کرم زینک اکساید در منزل چه ایده‌های دیگری دارید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

�ر “مصارف شگفت‌انگیز پماد زینک اکساید + مزایا و معایب

  1. من برای جای جوش استفاده کردم تاثیری نداشت، اما فک میکنم برا زیربغل تاثیرش بیشتره

  2. آیا واقعا برا درمان زگیل صورت کاربرد داره؟ کسی استفاده کرده؟ برازگیل؟

  3. نمیدونم پماد دیگری هم با پماد زینک اکساید قاطی میکنند یا ن چون تازه میخوام استفاده کنم

  4. نمیدونم پماد دیگری هم با پماد زینک اکساید قاطی میکنند یا ن چون تازه میخوام استفاده کنم

  5. پماد خیلی خوبی هست واسه زیر بغل بعد استحمام استفاده کنید بوی عرق نمیاد وسفید هم میکنه واقعا پماد معجزه هست من ۲ساله استفاده میکنم

  6. سفید کردنش بصورت مقطعی هست و نهایت یه هفته بعد از قطع کرم پوست به رنگ طبیعی برمیگرده ضمن اینکه به خاطر غدد موجود در زیر بغل استفاده نشه بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *