همانطور که می‌دانید همه افراد دارای یک نوع پوست غالب هستند. اما پوست ما اکثر اوقات تحت تأثیر عوامل محیطی، مانند تغییرات آب و هوا و ارتفاع، یا عوامل داخلی، مانند تغییرات هورمونی و پیشرفت طبیعی سن قرار می‌گیرد. بنابراین فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارد. برای اینکه پوستتان همیشه سالم و شفاف باقی بماند  لازم است با استفاده از محصولات بهداشتی و یک روتین پوستی منظم از آن مراقبت کنید. در این مطلب از مینی‌ژوپ ما قصد داریم بهترین روتین پوستی برای مراقبت از پوست مختلط را به شما معرفی کنیم. اگر پوستتان مختلط است و به دنبال یک روتین مناسب و محصولات بهداشتی مفید برای مراقبت از آن هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط ترکیبی از دو نوع اصلی یعنی پوست چرب و پوست خشک است. پوست مختلط به عنوان پوستی شناخته می‌شود که دارای ناحیه ای چرب در بینی، چانه و پیشانی است - منطقه T - اما پوست در جاهای دیگر مانند گونه‌ها و در امتداد فک کاملا خشک است.

اگر پوست مختلط دارید باید به دنبال یک روتین مناسب و سازگار بای این نوع پوست باشید. در واقع روتین پوستی شما باید چیزی بین روتین پوست چرب و خشک باشد. این کار ممکن است چالش برانگیز باشد. به همین دلیل ما به شما کمک می‌کنیم که با روتین پوستی مناسب برای مراقبت از پوست مختلط و محصولات مربوط به آن آشنا شوید.

روتین پوستی برای مراقبت از پوست مختلط

مرحله اول: شستشوی پوست

همانطور که می‌دانید هر روتین پوستی با شستشو و پاکسازی پوست آغاز می‌شود. پوست مختلط نیز از این قاعده مستثنی نیست. پاکسازی و شستشو، پوست شما را برای جذب کرم‌های بهداشتی آماده می‌کند. در طور شب پوستی شما چربی اضافی تولید می‌کند همچنین آلودگی‌های محیطی بر روی پوست می‌نشیند، پس با پاکسازی در شروع پوست می‌توانید به راحتی این آلودگی و چربی اضافی را از بین ببرید و پوست خود را برای جذب کرم های بهداشتی آماده کنید.

عصرها نیز لازم است که پوست خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید. در طول روز آلودگی‌ها، باکتری‌ها و … روی پوست می‌نشینند. همچنین مواد آرایشی و ضدآفتابی که استفاده کرده‌ای نیز به پاکسازی نیاز دارند. بنابراین بعد از یک روز طولانی و خسته کننده با شستشوی صورت می‌توانید طراوت و شادابی را به پوست خود برگردانید.

شینده‌های فومی، ژلی و لوسیون‌های کرمی همگی برای پوست مختلط مناسب هستند. با این حال بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که محلول در آب هستند چرا که نتیجه بهتری می‌گیرید.

پیشنهاد کاربران

لوسیون پاک کننده آرایش سینره

مشخصات محصول

کاربرد: پاک کننده , تسکین دهنده

مناسب برای: صورت

عصاره/ ویتامین: ندارد

لوسیون پاک کننده سینره با بهترین مواد اولیه تولید می‌شود یکی از بهترین شوینده‌های موجود در بازار برای انواع پوست از حمله پوست مختلط است. این محصول فاقد ترکیبات شیمیایی مضر بوده و بدون ایجاد خشکی و حساسیت پوست شما را به طور کامل تمیز می‌کند.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

شوینده ملایم

فاقد ترکیبات شیمیایی حساسیت زا

فوم شستشو صورت سی گل مدل Purifying

مشخصات محصول

کاربرد: پاک کننده , کنترل کننده آکنه

مناسب برای: صورت

عصاره/ ویتامین: ویتامین C

فوم شستشوی صورت سی گل یک محصول ایده آل برای شستشوی پوست چرب و مختلط است. این شوینده علاوه بر پاکسازی پوست، با کاهش و کنترل چربی از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. ویتامین c موجود در این فوم شستشو با داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خاصیت لایه‌برداری نیز دارد.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

دارای خواص آنتی اکسیدانی

خاصیت لایه برداری

کاهش و کنترل چربی

مرحله دوم: لایه برداری

در لایه برداری زیاده روی نکنید. یک لایه‌بردار ملایم برای باز کردن منافذ پوست و از بین بردن سلول‌های مرده عالی است، اما اگر لایه بردار انتخابی شما قوی باشد، هرگونه اثر مثبت را از بین رفته امکان بروز التهابات پوستی نیز افزایش می‌یابد. لایه برداری منظم با افزایش جریان خون مویرگی شفافیت پوست را افزایش می‌دهد و رنگ پوست را یکدست می‌کند. بهتر است صبح ها لایه برداری کنید و فقط 1 تا 3 بار در هفته این کار را انجام دهید. برای شروع می‌توانید از لایه بردارهای حاوی BHA استفاده کنید. این محصولات ملایم هستند و آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند.

اسکراب لایه بردار پوست مکس لیدی مدل GOLD

مشخصات محصول

کاربرد: پاک کننده، نرم کننده، درخشان کننده، ضد آکنه

مناسب برای: صورت و بدن

عصاره/ ویتامین: ویتامین E و طلا

اسکراب لایه بردار مکس لیدی محصولی بی‌نظیر برای ترمیم پوست آسیب دیده و لایه برداری است. این محصول به واسطه داشتن عصاره طلا، سلول‌های مرده را از بین می‌برد و منافذ را پاکسازی می‌کند. ویتامین E به کار رفته در ترکیبات محصول باعث افزایش نرمی و لطافت پوست می‌شود. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی نیز داشته و از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌ک٪ند.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

ترمیم کننده

نرم کننده و آبرسان

خاصیت آنتی اکسیدانی

اسکراب لایه بردار پوست اس تی.ایوز مدل Fresc Skin Apricot

مشخصات محصول

کاربرد: پاک کننده، نرم کننده، درخشان کننده

مناسب برای: صورت

عصاره/ ویتامین: ویتامین A و زردآلو

اسکراب لایه بردار اس تی ایوز محصولی منحصر به فرد برای لایه برداری پوست مختلط و چرب است. این اسکراب حاوی ترکیبات موثری مثل ویتامین A و عصاره میوه‌های تابستانی بوده و خاصیت لایه برداری قوی دارد. به همین دلیل نیز لازم است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت یا به صورت دوره ای آن را مصرف کنید.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

پاک کننده قوی

حاوی ویتامین A

مرحله سوم: استفاده از سرم‌های تقویتی و آبرسان

سرم‌های پوستی به گونه‌ای طراحی شده اند که مواد مغذی مورد نیاز سلول‌ها و رطوبت را به طور کامل تامین می‌کنند. در نتیجه باعث تقویت سد دفاعی پوست می‌شوند. با تقویت سد دفاعی، پوست در برابر انواع محرک ها، سموم و عوامل مخرب محیطی قوی‌تر می‌شود. سرم ها معمولا برای رفع خطوط ریز روی پوست، رنگدانه‌های پوستی که موجب بروز لک و تیرگی می‌شوند و کاهش التهاب طراحی شده‌اند.

برای مثال استفاده از یک سرم رتینول باعث می شود پوست شما از همیشه جذاب‌تر و شاداب‌تر دیده شود. این سرم پوست را نه خشکمی‌کند و نه چرب. به همین دلیل نیز برای افرادی که پوست مختلط دارند مناسب است. علاوه بر این سرم های آبرسان پوست را به طور کامل آبرسانی می‌کنند و موجب نرمی و لطافت آن می‌شوند.

سرم ضد چروک الارو مدل Youth Preserving Hydra Serum Plus

مشخصات محصول

کاربرد: کاهنده و ازبین برنده چین و چروک پوست , آبرسانی

مناسب برای: صورت

عصاره/ ویتامین: Argireline با اثرات مشابه با بوتاکس

سرم ضد چروک الارو محصولی بی‌نظیر و فوق العاده برای استفاده در روتین پوست مختلط است. این سرم اثراتی شبیه به بوتاکس داشته و خطوط عمیق دور چشم، صورت و پیشانی را از بین می‌برد. این محصول خاصیت آبرسانی بسیار بالایی دارد و برای لیفت ناحیه گردن نیز فوق العاده است.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

آبرسانی قوی

درمان خطوط عمیق روی پوست

دارای خاصیت لیفتینگ

سرم پوست لافارر مدل Azetinol

مشخصات محصول

کاربرد: ترمیم کننده , روشن کننده

مناسب برای: صورت

عصاره/ ویتامین: عصاره گیاهی , آزلائیک اسید

سرم پوست لافارر با داشتن ترکیبات موثری همچون روغن درخت چای و آزلائیک اسید رطوبت مورد نیاز سلول‌ها را تامین کرده و باعث کاهش جای جوش و آکنه می شود. این محصول برای لایه برداری، ترمیم و جلوگیری از عفونت ثانویه در محل تخریش و زخم‌های روی پوست مختلط بهترین انتخاب است.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

لایه بردار

ترمیم کننده و نرم کننده

دارای خاصیت ضدعفونی کننده

مرحله چهارم: استفاده از کرم دور چشم

همانطور که می‌دانید پوست دور چشم بافت ظریف و حساسی داشته و در معرض آسیب قرار دارد. به همین دلیل استفاده از کرم دور چشم یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای مراقبت از پوست مختلط خود باید انجام دهید. کرم دور چشم خطوط ریز و عمیق زیر چشم را کاهش می‌دهد و باعث رفع تیرگی و پف زیر چشم می‌شود.

کرم دور چشم وچه مدل 674

مشخصات محصول

کاربرد: کاهنده پف و تیرگی دور چشم

مناسب برای: سنین بالای 25 سال

عصاره/ ویتامین: ویتامین A

کرم دور چشم وچه با ترکیبات موثری همچون امگا 3 و سرامید تولید کلاژن را در بافت پوست افزایش می‌دهد و باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها و افزایش استحکام پوست می‌شود. این کرم علاوه بر کاهش چین و چروک با افزایش جریان خون مویرگی، تیرگی و پف زیر چشم را نیز رفع می‌کند.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

افزایش سنتز کلاژن

رفع پف و تیرگی زیر چشم

کرم دور چشم دکتر ژیلا

مشخصات محصول

کاربرد: روشن کننده و برطرف کننده ی کبودی و سیاهی چشم

مناسب برای: سنین بالای 25 سال

عصاره/ ویتامین: ویتامین E , ویتامین C , ویتامین B5

کرم دور چشم دکتر ژیلا با بهره‌گیری از خواص گیاهان باعث جوانی و شادابی پوست دور چشم می‌شود. عصاره گیاه چای سبز و کریزانتلیس روغن دانه انگور، ویتامین E و C از جمله ترکیبات این کرم است که به رفع چین و چروک، تیرگی و پف زیر چشم کمک می‌کند.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

کاملا گیاهی

مرحله پنجم: مصرف ضد آفتاب

محافظت از پوست در برابر امواج نور خورشید، از بروز علائم پیری مثل چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. برای محافظت از پوست مختلط خود در برابر آفتاب، به دنبال ضد آفتاب‌های سبک با پوشش مات کنندگی باشید. استفاده از کرم ضد آفتابی با SPF30 می‌توانید به سادگی از پوست خود محافظت کنید.

ضد آفتاب رنگی بیودرما مدل Photoderm AR SPF +50

مشخصات محصول

کاربرد: تضمین حفاظت در برابر UVA/UVB و اثرات مضر آفتاب

مناسب برای: صورت بزرگسالان

عصاره/ ویتامین: ندارد

کرم ضد آفتاب رنگی بیودرما با ترکیبات منحصر به فرد بالاترین اثر محافظت کنندگی دارد و از پوست شما در برابر امواج مضر UVA/UVB به خوبی محافظت می‌کند. این کرم فاقد ترکیبات شیمیایی مضر و کمدون‌زا بوده و از بسته شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

آنچه این محصول را متمایز می‌کند

بیش‌ترین اثر ضد UVB

فاقد ترکیبات کمدون‌زا

چه چیزی باعث ایجاد پوست مختلط می شود؟

عوامل زیادی بر نوع پوست تاثیر می گذارند، اما ژنتیک مهم ترین نقش را در تعیین نوع پوست شما ایفا می کند. با این حال، ژنتیک تنها عامل نیست. مواردی همچون عوامل مخرب محیطی، آلودگی‌ها و سموم، استرس و تغییرات هورمونی در تعیین نوع پوست دخیل هستند.  اگر از محصولات نامناسب برای مراقبت از پوست استفاده کنید ممکن است ناخواسته مشکلات پوستی شما حادتر شود.

به همین دلیل آزمایش محصولات مختلف برای مراقبت از پوست بسیار مهم است زیرا هیچ راه حلی برای افرادی که دارای نوع پوست مختلط هستند وجود ندارد. واقعیت این است که شما دو نوع پوست در یک صورت دارید. بنابراین باید به درستی از هر دو نوع آن مراقبت کنید تا پوستی سالم، متعادل و جوان داشته باشید.

علائم پوست مختلط چیست؟

پوست ترکیبی به این معنی است که حتی پس از شستن صورت، ممکن است متوجه مقداری چربی در ناحیه T خود شوید که در طول روز ظاهر می‌شود. اگر از مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، احتمالاً احساس می‌کنید که باید مرتبا نواحی چرب را پاکسازی کنید.

همچنین ممکن است متوجه درخشش ناخواسته در ناحیه T شوید و متوجه شوید که وقتی گرم می شوید، ناحیه T اولین جایی است که عرق می‌کند.

افرادی که پوست خشک دارند معمولا همزمان در برخی نواحی پوست شاهد خشکی و در نواحی دیگر شاهد جوش و آکنه باشند. بنابراین مهم است که ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و سپس محصولی متناسب با آن انتخاب کنید تا بتوانید به راحتی این مشکلات را کاهش دهید.

اگر پوست خشک دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله روتین پوست خشک را بخوانید. چنانچه پوست چرب دارید پیشنهاد می کنیم مقاله روتین پوست چرب را مطالعه کنید.

چه محصولاتی برای پوست مختلط خوب است؟

کلید مراقبت از پوست مختلط، یافتن محصولاتی است که بتوانند بدون ایجاد چربی و افزایش سبوم در نواحی چرب، نواحی خشک را به خوبی آبرسانی و مرطوب کنند. به همین دلیل گاهی اوقات مجبور می‌شوید از محصولاتی برای بیش از یک نوع پوست استفاده کنید تا به اندازه کافی نیازهای روتین مراقبت از پوست حساس خود را برطرف کنید، زیرا اکثر محصولات برای پوست خشک یا پوست چرب فرموله شده اند.

از مصرف محصولات حاوی اسانس و رایحه خودداری کنید. رایحه‌های تولید شده شیمیایی می توانند نواحی خشک پوست را تحریک کرده باعث بروز التهاب شوند. همچنین با بستن منافذ پوست احتمال بروز جوش و آکنه را افزایش می دهند.

محصولاتی که دارای برچسب غیر کومدوژنیک هستند برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ طراحی شده‌اند و افرادی که پوست مختلط دارد بهترین گزینه هستند. هر چیزی که بیش از حد سنگین باشد، حتی اگر به نواحی خشک شما کمک کند با بستن منافذ نواحی چرب باعث ایجاد مشکلاتی همچون جوش و آکنه می‌شوند.

چه مرطوب کننده ای برای پوست مختلط خوب است؟

متاسفانه، ممکن است مجبور شوید بیش از یک نوع مرطوب‌کننده را امتحان کنید تا بهترین نوع مرطوب‌کننده را پیدا کنید. برای نواحی مانند گونه‌ها و خط فک، می‌توانید از مرطوب‌کننده‌های سنگین‌تر و کرمی‌تر استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز آن نواحی به خوبی تامین شود. برای ناحیه T باید از مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های سبک استفاده کنید. بنابراین این ناحیه دیگر چرب و براق نخواهد شد. شما همچنین می توانید یک رویکرد دو جانبه را امتحان کنید. با یک فرمول سبک وزن در کل صورت خود شروع کنید، اما سپس یک مرطوب کننده غلیظ یا سرم صورت را به قسمت‌هایی از صورت خود که در برابر خشکی آسیب پذیرتر هستند اضافه کنید. فقط استفاده از کرم مرطوب کننده را به طور کلی نادیده نگیرید. هر نوع پوستی نیاز به مرطوب کننده دارد. فقط باید یک یا دو مورد مناسب را پیدا کنید که پوست شما را بدون تشدید مشکلات هیدراته نگه دارد.

جمع بندی

مراقبت از پوست مختلط و داشتن یک روتین مناسب به شما کمک می‌کند که پوستی جوان، شاداب و سالم داشته باشید. به طور کلی یک روتین پوستی خوب شامل مراحلی مانند شستشو، استفاده از کرم دور چشم، ضد آفتاب و … است مهم این است که بتوانید محصولاتی کاملا سازگار با پوست مختلط خود خریداری کنید. در این مطلب از مینی ژوپ نکات لازم برای داشتن روتین پوستی مراقبت از پوست ترکیبی را شرح دادیم. امیدواریم با مطالعه نکات فوق بتوانید به خوبی از پوست خود مراقبت کنید.

دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *